Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi
Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.
- EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
- Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
- Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
- Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
- Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
- Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu
EET účtenka
EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:
- fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
- bezpečnostní kód poplatníka
- označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
- celkovou částku tržby
- a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.
Nákupní doklad o koupi
Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:
- datum uskutečnění prodeje
- označení či popis zboží
- jeho kupní cenu
- identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
- identifikační číslo (IČ)
- jeho sídlo
- údaj o tom, že prodávané zboží je použité
- nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny
Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.
Daňový doklad
Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:
- Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
- Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
- Daňové identifikační číslo (DIČ)
- Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
- Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
- Datum vystavení
- Evidenční číslo dokladu
- Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby
Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!
Účtenka podle Živnostenského zákona
Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):
- označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
- identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
- datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
- druh zboží nebo služby
- cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak
Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).
Dohledový orgán Živnostenský úřad.
Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?
Jednu, v extrémním případě i tři.
Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?
EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.
Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.
Elektronické účtenky
Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.
Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.
Finanční správa ČR k tomu doslova říká:
Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.
Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty
Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf
Přidat komentář
Přehled komentářů
-
hybějící doklad o platbě za online poukaz
5. 12. 2024 11:19:45 | Jiří Komínek
Dobrý den,
objednal jsem si online poukaz na masáž a platbu jsem provedl přes platební bránu. Po dokončení platby mi ale nepřišlo žádné potvrzení, účtenka nebo doklad. Když jsem kontaktoval fyzioterapeutické studio, bylo mi řečeno, že mám napsat e-mail s požadavkem na vystavení dokladu k této platbě.
Je tento postup standardní? Myslel jsem, že doklad by měl být zaslán automaticky po provedení platby. Podle mého názoru by zákazník neměl muset dodatečně žádat o vystavení dokladu.
Zároveň jsem zjistil, že firma má povinnost vystavit daňový doklad do 15 dnů od přijetí platby. Pokud to neudělají, existuje nějaká možnost, jak je k tomu donutit?
Děkuji za odpověď.
S pozdravem -
Na žádost zákazníka mi odmítá obchodník kW zboží poslat tištěnou
25. 10. 2024 14:39:19 | Marcela Čermáková
Vážení protože mám dnešní 1. zápornou zkušenost o odmítnutí vytištění účtenky o nákupu zboží v hodnotě přes 1500,- Kč, jsem zrušila objednávku. Jde totiž o zboží do bytu ( pronajmuteho) které by ude zůstalo i po mém odstěhovali- jde o 2 garnyže, a chci si ucet ulozit, ptám se radu Vás V mailu mám odmítaci mail kdy jsem psala o účtenku, be fakturu, jen účet!!! A je v odpovědi cítit silná arogance obchodníka proti slušně a zdůvodnění žádosti, proč žádám papírovou formu účtu. Bylo mi řečeno!!! Telefonem, že si ji mám JA SAMA TISKNOUT. VRCHOL DRZOSTI. PRODIM O RAFU Čermáková Marcela 61 lwt. Nakupují v mnoha eshopech a nikdy jsem s tiskem neměla problém. Až zde .jsem ochotna přeposlat konverzaci. S pozdravem
-
Re: Na žádost zákazníka mi odmítá obchodník kW zboží poslat tišt
25. 10. 2024 15:11:11 | Libor Jiránek
Dobrý den, z formálního pohledu je to v pořádku, v dnešní době má už účtenka v elektronické podobě stejnou váhu, jako vytištěná na papíře. Z lidského hlediska a už vůbec ne z pohledu obchodníka přístup obchodu, kam jste šla nakoupit nechápu. Určitě máte ve svém okolí někoho, kdo má tiskárnu, tak ho poproste o vytištění a příště udělejte nákup někde jinde, kde s vytištěním účtenky nemají problém.
-
Odmítnutí vystavit doklad o platbě na žádost
14. 10. 2024 3:58:05 | Martina
Dobrý den, taneční a sportovní centrum z.s. (spolek) registrovaný v obchodním rejstříku respektive předsedkyně tohoto spolku nám (i ostatním rodičům) odmítla vystavit pokladní doklad na úhradu jednorázové akce pro děti, pouze si slečna cvičitelka "odškrtla" úhradu. Na žádost o vystavení dokladu o úhradě nám bylo řečeno, že doklady nedávají. Při předání dětí před akcí došlo v několika případech k tomu, že předsedkyně neměla "spárovanou" platbu a rodiče se tudíž ani neměli čím prokázat, že vstupné na akci uhradili. Platba byla možná pouze v hotovosti. Jak řešit to, když vám povinný odmítne vystavit doklad o úhradě a kde si případně stěžovat? Předem děkuji za radu.
-
Re: Odmítnutí vystavit doklad o platbě na žádost
14. 10. 2024 9:10:50 | Libor Jiránek
Dobrý den, pokud vám ekonomický subjekt odmítl vystavit potvrzení k přijaté platbě, tak se zkuste, jak je napsáno výše v článku, zeptat na místně příslušném Živnostenském úřadě. Pokud to nebude spadat k nim, tak vám poradí na koho se obrátit.
-
Doklad o koupi vystavený dodavatelem
9. 10. 2024 12:23:42 | Jiří
Dobrý den, dovolte mi dotaz. Jako spolek nakupujeme v hotovosti zboží v ceně menších desítek tisíc od nepodnikající fyzické osoby. Jaký doklad o koupi a zaplacení máme po uvedeném dodavateli požadovat, abychom z naší strany byli v souladu s účetní a daňovou legislativou? Respektive, postačí ze strany takového dodavatele vystavit např. příjmový (pokladní) doklad se všemi předepsanými náležitostmi, který pro naše použití bude prvotním dokladem, potvrzující koupi a platbu, a který následně zavedeme do našeho účetnictví výdajovým pokladním dokladem. Přidávám, že jsme mikro účetní jednotkou a vedeme účetnictví formou jednoduchého účetnictví. Děkuji za odpověď.
-
Re: Doklad o koupi vystavený dodavatelem
9. 10. 2024 22:11:47 | Libor Jiránek
Dobrý den, stačí, když vystavíte výdajový pokladní doklad. Ale toto je spíš otázka na vašeho účetního.
-
Doklad za platbu poštovného
3. 10. 2024 2:49:00 | Markéta
Dobrý den.Chci se zeptat zda mohu žádat vystavení dokladu o zaplacení v případě:Zaplacení poštovného a balného v případě nevyzvednuté zásilky.I přesto že jsem že z důvodů hospitalizace v nemocnici zásilku vyzvednout nemohla,tak chápu povinnost úhrady,ale nevím zda prodávající je povinen vystavit doklad či fakturu v případě firmy.Děkuji moc
-
Re: Doklad za platbu poštovného
3. 10. 2024 9:55:14 | Libor Jiránek
Dobrý den, seriózní obchodník vám předloží řádný doklad k úhradě, na kterém je, mimo jiné, uvedeno i co platíte. Tzn. např. pošle vám fakturu, na které bude toto uvedeno a platební údaje, tzn. číslo bankovního účtu, splatnost a variabilní symbol. Sofistikovanější fakturační systémy (jako třeba Money S3) vám na fakturu vytisknou i platební QR kód, který vám platbu usnadní.
-
Duplikát účtenky
22. 9. 2024 17:59:51 | dotaz
Podle jakého právního předpisu musí obchodník archivovat doklady o prodejích? A mohu si já od něj vyžádat vydání duplikát účtenky, která je třeba rok stará? Děkuji za odpověď.
-
Re: Duplikát účtenky
23. 9. 2024 0:21:22 | Libor Jiránek
Dobrý den, archivaci účetních dokladů upravuje Zákon o účetnictví a Zákon o DPH. Zkusit si vyžádat účtenku můžete, ale v účetnictví se zaúčtovávají pokladní závěrky, tzn., že vaši účtenku nemusí mít v účetnictví jako samostatný doklad, ale (častější případ) součástí souhrnné prodejky.
-
Živnostník nedodal fakturu
30. 8. 2024 12:30:03 | MM
Měli jsem na domě práci klempíře za pár desítek tisíc korun. Po platbě nedodal fakturu. Tu chci pro případné řešení (reklamace, záruka na práci). Několikrát jsem urgoval, vždy slíbil dodání. Zatím ale nic. Podal jsem stížnost na ŽÚ. Co mohu dále dělat?
-
Re: Živnostník nedodal fakturu
30. 8. 2024 13:12:16 | Libor Jiránek
Dobrý den, doporučuji vyčkat na výsledek šetření Živnostenského úřadu.
-
Platby QR kódem
18. 8. 2024 22:23:12 | Markéta Michálková
Dobrý den, jakým způsobem postupovat, pokud budou klienti platit parkování pomocí QR kódu? Jak to je s účtenkami, když je to takto samoobslužné? A jakým způsobem to evidovat v daňovém přiznání? Děkuji
-
Re: Platby QR kódem
30. 8. 2024 13:17:37 | Libor Jiránek
Dobrý den, pokud budou platit QR kódem, tak budou uvidí zákazníci pohyb na výpisu z účtu. Pokud byste jim chtěli vytavovat účtenku rovnou, tak doporučuji použít řešení, které umí tisknout QR kód na účtenku. Z tohoto pokladního řešení si pak stáhnete závěrku a tu zaúčtujete. Případně si můžete do platebního QR kódu přidat nějaký váš VS, KS, SS a podle něj pak vždy za určité období vyfiltrovat úhrady a ty zaúčtovat.
-
Účtenka
8. 8. 2024 19:50:00 | Edith
Musí mě kadeřnice vystavit účtenku automaticky, nebo na požádání ? Již 2 roky jo nedává, také při výstavách a podobně se ptají, zda chci účtenku. Považuji to za povinnost ?!?
-
Re: Účtenka
10. 8. 2024 20:56:40 | Libor Jiránek
Dobrý den, účtenku nemusí podnikatel vystavit automaticky, to platilo jen za EET. V současné době je to na požádání. Podnikatelé se vás na to ptají z ekonomických a ekologických důvodů, protože většina zákazníků účtenku nechce, tak je zbytečné ji tisknout automaticky.
-
kopie účteny
6. 8. 2024 17:20:42 | Zuzana
Dobrý den, zákazník od nás požaduje zaslání kopie dokladu o nákupu zboží z r.2018. Je zákonem daná lhůta pro prodejce, po jakou je povinen tyto doklady dodat na vyžádání zákazníka? Děkuji za odpověď.
-
Re: kopie účteny
6. 8. 2024 18:20:42 | Libor Jiránek
Dobrý den, myslím si, že není. Ale přesněji by vám to zodpověděly dohledové orgány. Např. já sám za sebe s tím nemám problém, pokud chce po mně zákazník nějaký starý doklad, protože je mám v evidenci a je to pro mě otázka pár kliknutí.
-
Doklad při platbě Bankovním převodem
8. 7. 2024 13:14:26 | Nikol
Dobrý den, vedu evidenci příjmu a výdajů, pořádám různé akce. Vstupné na akce se platí hotově/bankou. Jedná paní, která zaplatila vstup přes banku chce po mě doklad o zaplacení vstupného, aby si mohla vstupné dát do účetnictví, jak mám vystavit potvrzení o zaplaceni? Hotově vystavuji příjmový pokladní doklad ale skrz banku, moc nevím, jak to mám udělat? Děkuji moc za pomoc!
-
Re: Doklad při platbě Bankovním převodem
8. 7. 2024 13:32:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, možností máte několik. Nejjednodušší bude asi koupit si v papírnictví formuláře a fakturu v něm vypsat. Další možnost je si najít nějaký formulář na internetu. Nebo se zaregistrujte do nějaké fakturační služby (např. https://bit.ly/2JkjSeJ) a v ní si fakturu vytiskněte. Nebo si nainstalujte zdarma Money S3 Start a vněm fakturu vystavte.
-
Doklad při platbě kartou v automatu
27. 6. 2024 9:26:22 | Vašut
Dobrý den, stále častěji se např. při vstupech do objektů, anebo např. vozidel veřejné dopravy, setkáváme s tím, že se platí pouze kartou a automat nevydá žádný doklad (není přítomen nikdo, kdo by doklad mohl vydat). Proběhne "pípnutí" kartou a pak se jen otevře turniket. Na automatu ani není možnost volby tisku účtenky. Problém je, že účtenku potřebuji do účetnictví (kde "stopa" odepsání platby z účtu nestačí). Je tento postup vůbec legální? Jak získat uznatelný doklad? Stále častějším jevem je toto např při vstupu na rozhledny – když jste zde např. s dětskou skupinou, doklad prostě potřebujete.
Děkuji
Pozn. Podobný případ nastává v některých situacích prři využití QR platby. -
Re: Doklad při platbě kartou v automatu
27. 6. 2024 11:17:06 | Libor Jiránek
Dobrý den, v této situaci bych se asi obrátil s dotazem na svého správce daně, zda mu bude postačovat jako uznatelný pohyb na bankovním účtu. Praxe, kterou popisujete mi přijde zvláštní a možná i diskriminační, protože ne všichni můžou a umí platit bezhotovostně. Dopadne to tak, že spotřebitelé budou nespokojeni a dají mandát vládě, která opět zavede EET a tím pádem povinnost vystavovat účtenky.
-
Nacionále na faktuře
3. 6. 2024 15:24:45 | Pavel Mráz
Dobrý den, jaké údaje na dokladu (faktuře) o protistraně musí doklad nad 10 000,-, obsahovat, když jsem plátce DPH? Příjemce je zákazník bez IČO. Jedná se o automobilové náhradní díly a servis.
Děkuji za odpověď -
Re: Nacionále na faktuře
27. 6. 2024 11:42:23 | Libor Jiránek
Dobrý den, doporučuji použít některý z fakturačních systémů, které veškeré náležitosti na faktuře za vás pohlídají, např. iDoklad, Farturoid, Minifaktura, apod. Nebo si nainstalujte do PC třeba Money S3 Start (zdarma), nebo si u nás můžete objednat některý z neomezených kompletů.
-
Potvrzení o zaplacení zálohy
15. 5. 2024 16:35:42 | Lenka
Dobrý den, uhradila jsem převodem na účet dceři plavání. Požádala jsem o potvrzení o zaplacení a bylo mi řečeno, že při platbě převodem potvrzení nevystavují, jen při platbě v hotovosti. Já ale potvrzení potřebuji kvůli pojišťovně a vlastně i pro sebe když jsem za službu zaplatila. Děkuji za odpověď
-
Re: Potvrzení o zaplacení zálohy
15. 5. 2024 18:17:22 | Libor Jiránek
Dobrý den, jako doklad vám bude určitě stačit i výpis z vašeho účtu.
-
Opětovné vytisknutí paragonu
13. 5. 2024 13:55:27 | Radka
Dobrý den. Byla jsem koupit dceři boty k narozeninám. Účtenku jsem vložila do peněženky, která mi o dva dny později byla odcizena. Uvědomila jsem si to až nyní, po měsíci, kdy jsem dceři boty předávala. Mohu požádat obchod o ještě jedno vytisknutí v případě, že vím datum, kdy nákup proběhl? Děkuji.
-
Re: Opětovné vytisknutí paragonu
13. 5. 2024 15:52:28 | Libor Jiránek
Dobrý den, požádat o vytištění kopie účtenky samozřejmě můžete. Záleží ale na tom, jestli obsluha má povolený přístup ke kopiím účtenek. Pokud jste platila kartou, tak vám stačí místo účtenky výpis z účtu, na kterém je platba uvedena.
-
Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace
8. 5. 2024 15:17:18 | Nicol
Dobrý den, chtěl abych se optat, jaké doklady musím vystavit při objednávce/platbě za přihlášení do odběru aplikace. Bude stačit faktura, nebo musím mít objednávku i fakturu? Děkuji pěkně, Nicol
-
Re: Jaké doklady musím vystavit při prodeji aplikace
8. 5. 2024 21:45:29 | Libor Jiránek
Dobrý den, jakýkoli doklad (fakturu, paragon, pokladní doklad...) a objednávkou jen zdůvodníte vystavení tohoto dokladu, kdyby to někdo rozporoval. Někteří zákazníci ani doklad nechtějí, tak jim je ani nemusíte tisknout. Pouze platbu zaevidujete pro výpočet daní. Pravděpodobně budete mít k odběru aplikace i nějaké SW řešení nabídky (katalogu) s možností objednání a v něm můžete doklad rovnou elektronicky vystavit. Pokud ho nemáte, tak vám ho umím dodat v kompletním balíčku (web, administrace, DNS, SSL, doména, pošta...) od 135,- Kč bez DPH /měs. (20 produktů vč. variant).
-
Nárok na fakturu za pneu
9. 4. 2024 18:29:13 | Petr Mlynařík
Dobrý den,
v pneuservisu jsem si nechal přezout auto. Po telefonu se předem domluvil na ceně za nákup za pneumatiky s majitelem firmy. Cenu za materiál (pneumatiky) si však ve výsledku majitel účtoval vyšší. Když jsem chtěl fakturu od nákupu pneumatik, řekl mi, že nedává fakturu od svého dodavatele. Dal mi pouze účtenku s rozpisem ceny za službu - přezutí pneu a za 4ks pneumatik. Mám nárok na to, aby mi dal fakturu k pneumatikám? Už i jen kvůli případné reklamaci pneu mám za to, že na to mám nárok. Děkuji a přeji pěkný den. Petr -
Re: Nárok na fakturu za pneu
9. 4. 2024 21:31:25 | Libor Jiránek
Dobrý den, u ústní domluvy je problém, že je neprokazatelná, nebo velmi těžko prokazatelná. O kolik se může lišit prodejní cena od nabídky je tuším v Zákoně na ochranu spotřebitele a je to 10%, nebo 20%. Nebo to bývalo 10% a teď je to 20%. To si můžete dohledat. Problém ale bude ve vašem případě s prokázáním, že původní nabídka byla nižší. U pneumatik je obrovský problém v tom, že byly ceny díky silnému konkurenčnímu boji stlačeny obchodní marže na minimum a obchodníkům pak nezbývá prostor pro pokrytí i jen malých odchylek, např. nákladů na přepravu. Pokud jste dostal účtenku, tak jste dostal řádný doklad. Fakturu potřebuje pouze podnikatel, který si chce dát nákup do účetnictví a částka převyšuje 10tis. Kč. Pokud máte na mysli fakturu, jako jeho pořizovací doklad, tak na tu nárok nemáte. V případě reklamace vám stačí jakýkoli doklad, který prokazuje co jste si koupil, za kolik a u koho. V dnešní době je dostateční i např. výpis z účtu, kde máte pohyb platby kartou. Přeji příjemný zbytek dne.
-
Autoservis - nevystavil fakturu
18. 3. 2024 17:35:30 | Eliška
Dobry den,
Dnes som bola v servise kde pri plateni som pytala fakturu, pan mi povedal ze ak mi ju vystavi bude to 21% navyse (uz podla mojho nazoru na celkom vysoku uctovanu sumu). V tom momente kedze som bola v spechu (a hlavne preto ze tam idem o tyzden znova) som to zaplatila a fakturu nedostala. Samozrejme mi je teraz jasne ze to nebude uplne podla zakona..
Mozem o tyzden ziadat pana o vystavenie faktury spatne (doplatim co bude navyse kvoli DPH - platila som kartou takze mam zaznam o zaplateni). Ak sa pan bude krutit a nebude chciet vystavit spatne fakturu, na koho sa obratit prosim? Dakujem pekne za radu. -
Re: Autoservis - nevystavil fakturu
20. 3. 2024 16:01:50 | Libor Jiránek
Dobrý den, ve výše uvedeném článku máte uvedené konkrétní paragrafy Zákona o ochraně spotřebitele a Živnostenského zákona, podle kterých je vám povinen prodejce na požádání vystavit řádný doklad. Pokud to odmítne, můžete se obrátit na příslušný Živnostenský úřad, nebo ČOI.
-
Stačí jen jedna faktura?
22. 2. 2024 16:00:32 | Daniel
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda-li když vystavím zákazníkovi fakturu se splatnosti 14 dnů a on jí v požadovaném termínu uhradí, tak zde je po uhrazení potřeba mu poslat ještě jednou fakturu, na které je napsáno například "Uhrazeno dne 22.2.2024"?
Předem moc děkuji za odpověď! -
Re: Stačí jen jedna faktura?
22. 2. 2024 17:35:08 | Libor Jiránek
Dobrý den, ne, to není potřeba. Potvrzení úhrady má v jeho bankovnictví a pak i na výpisu z účtu.
-
Objednávka + faktura nebo jen faktura
31. 1. 2024 9:47:47 | Lukáš Sterenčák
Dobrý den,
Začal jsem vyrábět výrobky na míru, objednávku příjmu na základě poptávkového formuláře na webu, nebo pomocí zprávy na sociální síti. Musím vytváře objednávky a párovat je s platbou a fakturou? Nebo stačí jen vytvoření faktury? Reálně si potvrdím zboží se zákazníkem, vystavím fakturu s okamžitou splatností a po úhradě začnu vyrábět. Je tedy potřeba vytvářet dokument s objednávkou nebo to není nutné? Předem děkuji -
Re: Objednávka + faktura nebo jen faktura
31. 1. 2024 12:12:00 | Libor Jiránek
Dobrý den, faktura stačí. Samozřejmě je lepší mít potvrzenou, nebo zákazníkem vytvořenou objednávku, aby pak nerozporoval provedení. Ale fakturu můžete vystavit samostatně. Mým zákazníkům dodávám řešení webových stránek, které už od 170,- Kč/měs. má v ceně napojení na fakturační systém, tzn. zákazníkem vytvořenou objednávku na webu překlopíte přímo do faktury a ta se může rovnou zákazníkovi poslat. Rychlé, jednoduché, praktické.