0 Kč

Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi

Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.

  • EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
  • Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
  • Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
  • Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
  • Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
  • Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu

EET účtenka

EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:

  • fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
  • bezpečnostní kód poplatníka
  • označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
  • označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
  • celkovou částku tržby
  • a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu

Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.

Vzorová EET účtenka

Nákupní doklad o koupi

Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:

  • datum uskutečnění prodeje
  • označení či popis zboží
  • jeho kupní cenu
  • identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
  • identifikační číslo (IČ)
  • jeho sídlo
  • údaj o tom, že prodávané zboží je použité
  • nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny

Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.

Daňový doklad

Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:

  • Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
  • Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
  • Daňové identifikační číslo (DIČ)
  • Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
  • Datum vystavení
  • Evidenční číslo dokladu
  • Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby

Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!

Účtenka podle Živnostenského zákona

Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):

  • označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
  • identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
  • datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
  • druh zboží nebo služby
  • cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak

Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).

Dohledový orgán Živnostenský úřad.

Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?

Jednu, v extrémním případě i tři.

Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?

EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.

Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.

Elektronické účtenky

Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.

Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.

Finanční správa ČR k tomu doslova říká:

Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.

Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty

Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf

Pole s hvězdičkou * jsou povinná.

Přidat komentář

Přehled komentářů

  • Účtenku, paragon, faktura

    25. 1. 2024 10:45:56 | Jitka

    Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zakládám si zivnost na uklid. Samozřejmě nebudu platce DPH. Musím klientovi vystavit fakturu nebo paragon? Co vlastně vše musím vystavit? Převážně budou platby v hotovosti. Děkuji za odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Účtenku, paragon, faktura

      25. 1. 2024 11:13:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, stačí, když si zakoupíte v papírnictví paragony a klientovi jej na jeho žádost vydáte. Faktura (velký doklad) je potřeba až nad 10tis. Kč, nebo pokud budete zákazníkovi poskytovat služby hrazené bezhotovostně se splatností. Existují i další možnosti vystavování např. v aplikacích v mobilu, ale to je na delší povídání a naučení vás s nimi pracovat.

      Odpovědět

  • Kopie o provedené práci

    29. 12. 2023 14:24:22 | Libuše

    Dobrý den, mám dotaz. Jsem vlastníkem bytu. Společenství sjednalo výměnu stoupaček. Měla jsem podepsat vymenu a stav měřáků. ˇJe řemeslník povinnen me dát kopii , co jsem podepsala?? Děkuji za odpověd.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Kopie o provedené práci

      29. 12. 2023 23:56:24 | Libor Jiránek

      Dobrý den, povinen nevím, to se musíte zeptat právníka. Ale slušný řemeslník vám dá rovnou do ruky kopii toho, co podepisujete. Pokud to odmítne, odmítněte mu to podepsat. Doporučuji si minimálně to, co podepisujete vyfotit mobilem.

      Odpovědět

  • Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku

    16. 12. 2023 18:22:27 | Kateřina

    Dobrý den, je nezbytné vystavovat jedné osobě ze "spolku" za nákup občerstvení u více prodejců separátní doklad?
    Např: maso u řezníka, pivo v pivovaru, pečivo v pekárně nakoupí jedna osoba, které musím vystavit výdajový doklad z pokladny spolku, budu mu vystavovat pro každého prodejce jeden doklad, nebo lze vystavit na jednom dokladu celkovou výši od všech prodejců, kteří budou uvedeni na jednom dokladu?
    Moc děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Výdajivý pokladní doklad u neziskovky-spolku

      18. 12. 2023 9:16:01 | Libor Jiránek

      Dobrý den, váš dotaz je spíš na daňového poradce. Já jsem se bohužel ve své praxi zatím se stejným případem nesetkal, tak vám neumím poradit. Nicméně pokud tím spolkem myslíte nějaké sdružení živnostníků, tak záleží na tom, jestli má nějakou právní formu, nebo ne. Další možnost mě napadá evidovat na jednoho z nich, na pokladně si nastavit oddělení pro každého z nich a pak si vyjet závěrku DPT a podle jejích výsledků si mezi sebou rozúčtovat a rozdělit tržbu.

      Odpovědět

  • Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu

    20. 11. 2023 21:03:50 | gabriel

    Dobrý den, dcera ,která ještě není plnoletá chce na festivalu prodávat svoje obrazy a tištěné kopie svých obrazu. Samozřejmě nemá živnost. Jak je to s účtenkou a za kolik může prodat, aby z toho nebyly potíže. Děkuji za odpověď. Gabriel

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Jednorázový prodej vlastních obrazu a tištěných obrazu

      23. 11. 2023 13:38:28 | Libor Jiránek

      Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel ale s autorským právem nemám praktickou zkušenost, pouze nějaké obecné povědomí. Dle veřejně dostupných informací na prodej vlastních uměleckých děl v České republice neexistuje žádný zákon, který by stanovil minimální věk pro prodej uměleckých děl. Pokud tedy máte umělecké dílo, které jste vytvořili sami, můžete ho prodat bez ohledu na svůj věk. Tuto informaci si ale ověřte od někoho kovanějšího.

      Odpovědět

  • Autorské dílo

    13. 11. 2023 1:20:29 | Kateřina

    Dobrý den, mám jako fyzická osoba IČ a podníkám ve sféře video záznamů. Na dalších akcích budu potřebovat spolupracovat s malým štábem, jakožto asistencí, ale jsou to většinou lidí, které nemaji IČO, například. Tedy já fakturu vystavuji vždy na svoje fakturační udáje, ale chtěla bych zjistit, na jaké podstatě pak z celkového přijmu můžu zaplatit asistentům, abych to dala do finanční evidenci. Vím, že existuje smlouva o autorské dílo, které tito lidí vlastně vytvoří běhěm takovýchto akcí, ale nenašla jsem informaci jestli můžu jakožto fyzická osoba podnikatel takovouto smlouvu napsat a podepsat. Nebo existuji další způsoby jak lze toto udělat? Nebo spíše musím hledat lidí s IČO ?

    Předem děkuji,
    K.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Autorské dílo

      23. 11. 2023 13:53:32 | Libor Jiránek

      Dobrý den, nejjednodušší by bylo si najít lidi, kteří vlastní ŽL. Oni by vystavili fakturu vám a vy pak finální fakturu zákazníkovi. Pohlídejte si ale Švarcsystém, aby si nezakládali živnost jenom kvůli vám a jejich podnikání neneslo známky pracovního poměru. V takovém případě by bylo lepší sepsat DPP, nebo DPČ. Toto je už ale otázka spíše na kované personalisty.

      Odpovědět

  • Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatňován

    10. 11. 2023 22:14:29 | Mečislav Chorzempa

    Dobrý den,
    prosím o uvedení zákona, regulace umožňující zákazníkovi předložit výpis z účtu při úhradě platební kartou za zboží, které je později reklamováno.
    V mém případě se stalo, že jsem nenašel příslušnou účtenku - paragon a prodejce nechce uznat doklad o úhradě vystavený bankou, který by měl být uznán jako náhradní doklad pro příslušnou reklamaci. Předem děkuji.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Platnost bankovního výpisu v případě ztráty účtenky a uplatň

      11. 11. 2023 17:57:10 | Libor Jiránek

      Dobrý den, mělo by to být podle zákona 634/1992 Sb. ochraně spotřebitele. Více vám k tomuto tématu sdělí ČOI, která nad ním vykonává dohled.

      Odpovědět

  • procentuální sleva na účtence

    8. 10. 2023 22:02:56 | Šárka Pocarová

    Dobrý den,
    prosím musí být viditelná na dokladu od prodejce výše slevy na konkrétní zboží - tj koupím výrobek, je mi nabídnuta sleva 10,ale na vydaném dokladu sleva uvedena není. ani neodpovídá ceně na prodejně.
    Děkuju za odpověď

    Odpovědět

  • Účtenka v potravinách

    18. 8. 2023 7:57:16 | Roman Kopačka

    Dobrý den.Musí účtenka v potravinách obsahovat mimo zaplacené sumy i váhu zakoupeného zboží?Např. vážený salám a pod.Děkuji za informaci.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Účtenka v potravinách

      21. 8. 2023 14:51:37 | Libor Jiránek

      Dobrý den, ano, určitě a váhu musíte mít ocejchovanou, pokud ji máte propojenou s pokladnou, tak i to musí být certifikované.

      Odpovědět

  • Faktura Osvč

    8. 8. 2023 10:17:39 | Michal

    Dobrý den, jsem osvč, neplátce a přeprodávám zboží. Zboží odesílám doravní službou. Pochopil jsem správně že k prodanému zboží nemusím zasílat fakturu o prodeji? Pochopil jsem že stačí vystavit fakturu pro účel mé daňové evidence a zákazník nic nedostane. Je to tak? Děkuji

    Odpovědět

  • Doklad od obce za služby

    30. 6. 2023 8:52:02 | Daniel Oppelt

    Dobrý den,

    musí obce vydávat nějaký doklad za zaplacené služby. Např. za platbu za odpady nebo za platbu za rezidentské parkování apod?
    Platí se kartou po internetu.

    Díky.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Doklad od obce za služby

      30. 6. 2023 9:48:20 | Libor Jiránek

      Dobrý den, pokud platíte platební kartou, tak vzniká tzv. elektronická stopa. Tzn., že platba je prokazatelná i jinak než předložením vytištěného dokumentu. Bohužel obce fungují jinak, než běžné podnikatelské subjekty a tento segment nemám v podvědomí. Nicméně protože i obce musí vést nějaké účetnictví a evidenci úhrad jednotlivých plátců, tak nevidím problém, proč tomu, kdo něco hradil nevytisknout tento zúčtovací doklad, a pokud by se chtěl někdo odvolávat na ekologii, tak je možné doklad zaslat na vyžádání elektronicky.

      Odpovědět

      • Re: Re: Doklad od obce za služby

        30. 6. 2023 18:30:13 | Daniel Oppelt

        Díky.
        Elektronická stopa je naprosto neprůkazná. Platí se přes platební bránu a jediná stopa je, že určitá částky zmizela. Informace o tom komu a za co u takové platby naprosto chybí.
        Obce digitalizují a přestávají posílat výzvy nebo složenky. Platí se přes portál občana přístupný přes bankovní identitu, kde není žádný dokument ke stažení. Lze pouze zaplatit internetovou kartou.
        Doklady si nenechali naprogramovat, takže tvrdí, že nic vystavit nemusí.

        Odpovědět

        • Re: Re: Re: Doklad od obce za služby

          30. 6. 2023 19:24:30 | Libor Jiránek

          Dobrý den, bydlím v Táboře a výzvy nám zatím chodí a odpady platím příkazem k úhradě, takže jsem na tento problém zatím nenarazil. U platební karty, když něco platím (používám nejčastěji ČSOB), tak mi chodí emaily s pohybem, kde je částka a kde bylo kartou placeno. To u toho systému, který popisujete není? Které obce na takový systém plateb přešly?

          Odpovědět

  • Prodej tištěných kopií obrazů

    23. 6. 2023 21:21:28 | Ondřej Karbiš

    Dobrý den,
    jezdím prodávat tištěné kopie svých obrazů na různé festivaly na svoji živnost. K platbám hotově vypisuji paragon/daňový doklad, nicméně bych rád zařadil i platby kartou/převodem přes QR kod a netuším, jak je to s doklady pro tento typ plateb. Ať už při využití terminálu, který by měl být schopen lidem odeslat doklad e-mailem, případně při platbě například přes QR kod - k tomu bych si nějak doklad musel vytvořit? Na co je vše potřeba myslet? Mohu poprosit o radu, jak na to, abych minimalizoval náklady a administrativu?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Prodej tištěných kopií obrazů

      23. 6. 2023 22:02:58 | Ondřej Karbiš

      Jen doplnění, nejsem plátce DPH, takže nevystavuji daňový doklad (neuvádím DPH/DIČ a pod.).

      PS: Jedná se o příležitostné akce párkrát do roka, takže opravdu hledám co nejjednoduší řešení.

      Odpovědět

      • Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů

        23. 6. 2023 23:02:46 | Libor Jiránek

        Dobrý den, pokud je to jenom párkrát do roka, tak využijte některý z terminálů s vyšším poplatkem pro příležitostný prodej, např. SumUp. Umím ho případně propojit i s malou registrační pokladnou ve velikosti terminálu a prodeje se mohou přenášet do cloudového fakturačního systému. Pokud byste přijímal platební karty častěji, doporučuji využít nabídku platebního terminálu s polovičními poplatky a pokladnou v jenom, navíc teď v akci ho můžete mít zdarma na 1/2 roku.

        Odpovědět

        • Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů

          24. 6. 2023 16:51:20 | Ondřej Karbiš

          Dobrý den, děkuji za odpověď. Hledám spíš nějakou cestu přes ruční vystavení dokladu na místě, opravdu bych nerad měl nějaké další systémy/terminály. Jen nevím co je vše za doklady potřeba a jak na to.

          Odpovědět

          • Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů

            25. 6. 2023 22:55:31 | Libor Jiránek

            Dobrý den, v tom případě přijímejte pouze hotovost a vystavujte paragony. Pro akceptaci platebních karet potřebujete vždy nějaké technologie a zařízení. Žehličky na embosované karty už asi nikdo nezapůjčuje.

            Odpovědět

            • Re: Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů

              26. 6. 2023 11:06:02 | Ondřej Karbiš

              Asi jsme se nepochopili, já vlastním samozřejmě terminál na příjem karet, jak od Comgate, tak Sumup. Jen mi nejsou jasné povinnosti s vystavováním dokladů krom účtenek k platbě, které se dají odeslat e-mailem. Našel jsem, že k platbě kartou lze vystavit i paragon, pokud tedy tomu tak je, asi není co řešit :)

              Odpovědět

              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Prodej tištěných kopií obrazů

                30. 6. 2023 9:39:26 | Libor Jiránek

                Dobrý den, ano, i k platbě kartou lze vystavit paragon. Registrační pokladny běžně vystavují paragony (účtenky) a na nich máte částku hrazenou kartou, nebo kombinací plateb hotově/kartou/poukázkou.

                Odpovědět

  • Stěhování

    21. 6. 2023 5:13:13 | Vlasta Ehrenmannová

    Dobrý den
    Včera u nás proběhlo stěhování
    Chtěla jsem po pánovi nějakou účtenku před stěhováním mi řekl kolík to stojí za hodinu, měli to také na stránkách firmy. Po ukončení mi jeden z nich řekl sumu a když jsem požádala o fakturu,volal majiteli firmy, který se zdráhal. Doufám že mi nakonec doklad pošlou protože jsem zaplatila 27500 a nevím za co, protože pán cenu spočítal na telefonní kalkulačce. Jsou povinní vystavit doklad,fakturu? Na koho se mám obrátit?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Stěhování

      23. 6. 2023 15:49:47 | Libor Jiránek

      Dobrý den, slušné firmy vystavují účtenky obratem a ani nečekají, až je vyzvete. Pokud vám nevystaví účtenku ani na požádání, můžete se obrátit na úřady, které jsou v článku uvedené, jako dohledové.

      Odpovědět

  • Manikúra

    31. 5. 2023 11:22:45 | Alena

    Dobrý den před rokem jsem začala podnikat v manikúra - modelaz nehtu. V te době mi bylo receno ze stačí vést deník tržeb zapisovat, nemusim paragony. A dnes ze zivnostenskyho uradu ze si zkontroluji jak vypisuji paragony

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Manikúra

      31. 5. 2023 13:30:43 | Libor Jiránek

      Dobrý den, podle živnostenského zákona jste na požádání zákazníka povinna mu vystavit paragon. Odhaduji, že si přijdou zkontrolovat toto. V dnešní době je jednoduché ve vašem oboru předejít všem pochybnostech velmi levně a jednoduše. Sám to budu teď řešit takto v nové provozovně. Za 1,- Kč měsíčně můžete mít platební terminál, který umí evidovat i hotovostní platby.

      Odpovědět

  • Festival

    30. 5. 2023 21:23:00 | Lukáš J.

    Dobrý den,
    Budeme pořádat venkovní akci kde velmi rychle a velmi frekventovaně prodáváme pití do kelímků a jídlo na tácek.
    Je potřeba každému vydat účtenku?
    Lidí se tam protočí tisíce během večera a na místě ani není internet.
    Kdyby přišla kontrola a bylo by to nutností, co mi hrozí?
    Děkuji za odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Festival

      31. 5. 2023 13:43:07 | Libor Jiránek

      Dobrý den, účtenku stačí zákazníkovi vystavit na požádání, vy si musíte evidovat tržby. Asi bych to vyřešil klasickou pokladnou, kde bych si pod DPT tlačítka nastavil název a rovnou i cenu a jen ťukal na ně a pak rovnou na total. Účtenky nechával lézt nastřižené z pokladny, ať si je kdo chce vezme. A večer si vyjedete závěrku a máte i nezpochybnitelnou evidenci tržeb. Kdykoli během dne můžete tuto evidenci předložit případné kontrole.

      Odpovědět

  • Preprodej

    17. 5. 2023 11:34:29 | Čestmír

    Dobrý den,
    Mám na vás dotaz. Otevřel jsem si živnost Velkoobchod a maloobchod. Mám v plánu preprodavat náhradní díly na auta. Musim si uschovavat faktury za kolik jsem díly koupil, nebo stačí faktury za kolik díly prodavam. Dekuji moc za odpoved

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Preprodej

      17. 5. 2023 11:43:36 | Libor Jiránek

      Dobrý den,
      doporučuji si přijaté faktury uchovávat, i kdybyste uplatňoval náklady paušálem. Z kontrol v minulosti, když jsem měl ještě obchod si pamatuji, že ČOI po mně chtěla i pořizovací doklady.

      Odpovědět

  • Dotaz

    24. 4. 2023 18:43:31 | Andrš

    Dobrý den, mám špatnou zkušenost s koupi vozu. Odkoupil jsem vůz, ale po měsíci jsem zjistil že byla špatně udělaná automatická převodovka. Je stále v záruce ale nemám k ní doklad. Doklad má zřizovatel automatu a nechce mi vystavit kopii kterou má v archivu abych to mohl reklamovat. Dá se nějak dostat kopie z opravny? Děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Dotaz

      24. 4. 2023 18:57:21 | Andrš

      Autoservis ví moc dobře o co jde ale řekli mi že bez faktury oprava nebude

      Odpovědět

  • Letenky

    23. 2. 2023 12:05:22 | Iva

    Dobrý den,
    letecká společnost nám odmítá vystavit fakturu či účtenku s tím, že šlo o mezinárodní let a nebylo účtováno DPH. Jako dostačující uvádějí potvzení o rezervaci, které ale neobsahuje jejich ani naše fakturační úddaje. Je to legální postup? Nevím, co dát do účetnictví a připadá mi to podezřelé.

    Předem děkuji za odpověď
    Iva

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Letenky

      8. 3. 2023 9:48:28 | Markéta

      Řešila jsem to samé. Jako doklad slouží letenka jako taková. Během nákupu uvádíte adresu a další údaje, stačí tedy název firmy uvést např.do řádku s adresou. V každé letence je pak rozpad ceny a celková zaplacená částka.

      Odpovědět

    • Re: Letenky

      23. 2. 2023 13:02:22 | Libor Jiránek

      Dobrý den, povinnost vystavit prodejní doklad neplyne jen ze zákona o DPH, ale tuto povinnost stanovují i další zákony, třeba živnostenský zákon, který říká:

      "Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem osoby, bylo-li přiděleno, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. "

      Nedokážu však posoudit, jestli letecká společnost provozuje činnost podle nějakého zvláštního právního předpisu, nebo se na ni živnostenský zákon nevztahuje.

      Další povinnost vystavit účtenku vyplývá ze zákona o ochraně spotřebitele. Pokud ale jste firma, tak nejste spotřebitel.

      Asi obrátil bych se asi na nějakého daňového poradce, nebo správce daně s dotazem, zda poskytnuté dokumenty plus pohyby na účtu, platební kartě, apod., dostatečnými pro uznání daňového výdeje. Pokud jste to platili v hotovosti, tak by vám měli vystavit příjmový pokladní doklad a i ten lze použít. Sice jako nedaňový ve smyslu DPH, ale jako daňově uznatelný výdaj pro výpočet daně z příjmu.

      Osobně, přiznám se, podobné jednání z pohledu budování dobrého jména společnosti vůbec nechápu, že se někdo zdráhá vystavit jakékoli potvrzení o zakoupení zboží, nebo služeb. Z jedné strany vynakládají společnosti nemalé prostředky na budování dobrého jména a z druhé strany si ho takto degradují.

      Odpovědět

  • Povinné vydávání účtenek?

    15. 2. 2023 22:21:22 | Kateřina

    Dobrý den, mám nově zařízenou živnost a chci se ujistit. Když budu prodávat své výrobky, popř. Prodej oděvů atd. Jsem povinna vystavit účet/doklad nebo jen na vyžádání? A je rozdíl zda beru hotovost nebo budu přijímat platby pouze online ? Děkuji a pěkný den

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Povinné vydávání účtenek?

      16. 2. 2023 1:01:43 | Libor Jiránek

      Dobrý den, povinné vystavování účtenek přineslo EET. To už skončilo, takže předem vystavovat účtenky nemusíte. Rozdíl v tom, jestli je pravda provedena v hotovosti, nebo bezhotovostně rozdíl není.

      Odpovědět

  • náležitosti účtenky

    7. 2. 2023 16:32:10 | Anna Novotná

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli je nezbytné, aby účtenka obsahovala údaj v jaké měně byla vystavena. Děkuji.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: náležitosti účtenky

      16. 2. 2023 1:02:56 | Libor Jiránek

      Dobrý den, ano, je to důležité a nezbytné, protože různé měny mají různé kurzy.

      Odpovědět

  • potvrzení o zaplacení/faktura

    3. 2. 2023 18:09:12 | Zuzka

    Dobrý den,

    Jsem lektorka a budu otevírat kurzy na sebe(nic velkého). Mám živnost. Je potřeba vystavovat fakturu před zaplacením kurzu zákazníkovi, či poté doklad o zaplacení nebo obojí jen pokud si zákazník vyžádá?
    Děkuji moc.

    Odpovědět

Novinky

  • 20 Úno 2025

    Money S3 verze 25.200

    Money S3 verze 25.200 přináší komplexní legislativní podporu, zahrnující všechny aktuální právní předpisy. Tato verze navíc poskytuje přímé napojení na služby Raiffeisenbank, což usnadňuje bankovní transakce a správu financí.

  • 12 Úno 2025

    Servis PC, notebooků a serverů v Táboře

    V dnešní době je spolehlivý a funkční počítač klíčový pro bezproblémové fungování jak domácností, tak firem. V Táboře nabízíme komplexní služby v oblasti servisu PC, notebooků a serverů, které zahrnují opravy, údržby a preventivní údržby počítačů s operačním systémem Windows. Naším cílem je zajistit, aby vaše zařízení byla vždy v optimálním stavu a připravena k použití. Kromě běžného servisu se specializujeme také na odvirování, které je nezbytné pro ochranu vašich dat a zajištění bezpečného provozu počítače. Svěřte své zařízení do rukou profesionálů a zajistěte mu tu nejlepší péči.

  • 02 Úno 2025

    Fotomaker - průkazová fotografie

    Průkazové fotografie jsou klíčové pro většinu osobních a oficiálních dokumentů, jako jsou pasy, občanské průkazy nebo řidičské průkazy. Ve FOTOmaker Tábor se zaměřujeme na to, aby vaše průkazová fotografie splňovala všechny potřebné normy a zároveň vypadala co nejlépe. Naše studio je vybaveno moderními technologiemi a profesionálními fotografy, kteří se postarají o to, aby všechny fotografie byly vysoce kvalitní a přesně odpovídaly potřebným standardům. Přijďte k nám a zajistěte si fotografie, které splní všechna kritéria pro vaše dokumenty.

  • 20 Led 2025

    Registrační pokladny bez paušálu

    Registrační pokladny bez paušálu představují moderní a flexibilní řešení pro podnikatele, kteří chtějí mít plnou kontrolu nad svými náklady. Tyto pokladny umožňují podnikům využívat všechny potřebné funkce bez nutnosti platit měsíční poplatky, což je ideální zejména pro malé a střední podniky, které hledají způsoby, jak optimalizovat své provozní náklady. Registrační pokladny bez paušálu obvykle nabízejí základní funkce, jako jsou správa prodeje, evidence skladových zásob, tisk účtenek a možnost integrace s dalšími systémy. Tento model přináší podnikatelům svobodu v používání pokladního systému bez dlouhodobých finančních závazků.

  • 15 Led 2025

    Server pro Money S3

    Money S3 je pokročilý ekonomický software, který zahrnuje řadu funkcí určených k usnadnění správy obchodních procesů. Tento systém je ideální pro malé a střední podniky, které chtějí efektivně řídit své účetnictví, fakturaci a skladové hospodářství. Money S3 je navržen tak, aby jeho uživatelské rozhraní bylo přívětivé a snadno použitelné, což umožňuje rychlejší školení nových uživatelů. Kromě toho podporuje širokou škálu integrací a přizpůsobení, což umožňuje podnikům přizpůsobit systém jejich specifickým potřebám a pracovním postupům. Přitom je důležité poznamenat, že Money S3 je neustále aktualizován, aby odpovídal aktuálním legislativním požadavkům a technologickým trendům, což zajišťuje jeho dlouhodobou provozní efektivitu a spolehlivost.

  • 12 Led 2025

    Jak vybrat registrační pokladnu

    Při výběru registrační pokladny je důležité zvážit několik klíčových faktorů, které mohou ovlivnit funkčnost a efektivitu vašeho podnikání. Nejdříve je třeba zvážit velikost vaší provozovny a množství transakcí, které denně provádíte. Menší podniky mohou potřebovat jednoduchou pokladnu s omezenými funkcemi, zatímco větší podniky s vysokým objemem prodejů a více zaměstnanci mohou vyžadovat sofistikovanější systémy. Dalším důležitým aspektem je přítomnost funkcí, které pokladna nabízí. Je vhodné zkontrolovat, zda umožňuje integraci s vaším účetním softwarem, skladovým systémem nebo e-shopem. Dále je třeba se zajímat o možnost generování různých typů reportů a analýz, které vám pomohou sledovat prodeje a výkonnost. Zvažte také náklady na pořízení a provoz registrační pokladny, včetně možnosti případných dodatečných poplatků za aktualizace či údržbu. A nakonec, důležitost hraje také podpora a servis poskytovaný výrobcem nebo dodavatelem pokladny – rychlá a efektivní technická podpora může být klíčová pro minimalizaci provozních výpadků.

  • 09 Led 2025

    Platební terminály

    Platební terminály jsou technologické zařízení, které umožňují obchodníkům přijímat bezhotovostní platby od zákazníků. Tyto terminály přijímají platby pomocí debetních a kreditních karet, ale také elektronických peněženek, jako jsou Google Pay nebo Apple Pay. Výhodou platebních terminálů je rychlost a pohodlí transakcí, snížení nutnosti manipulace s hotovostí a zvýšení bezpečnosti díky moderním šifrovacím technologiím. Terminály jsou běžné v kamenných obchodech, restauracích a dalších maloobchodních místech, ale také u mobilních či online podnikatelů.

  • 16 Pro 2024

    Cloudový fakturační systém iDoklad

    Cloudový fakturační systém iDoklad je navržen tak, aby nabízel komplexní a uživatelsky přívětivé prostředí pro správu finančních procesů. Je ideální volbou pro podnikatele a malé firmy, které chtějí mít své faktury a účetnictví pod kontrolou, bez zbytečné administrativní zátěže. iDoklad umožňuje snadno vytvářet, odesílat a archivovat faktury, sledovat platby a spravovat daňové povinnosti. Díky jeho cloudové infrastruktuře máte přístup ke svým datům kdykoliv a odkudkoliv, což zajišťuje flexibilitu a efektivitu vaší práce. Rovněž integrace s dalšími účetními systémy a bankami usnadňuje automatizaci mnoha běžných úkonů.

  • 12 Říj 2024

    Servis PC, notebooků a serverů

    Poskytujeme širokou škálu servisních služeb pro vaše počítače, notebooky a servery. Naše dlouholeté zkušenosti nám umožňují efektivně řešit jakékoli technické problémy, na které můžete narazit. Bez ohledu na to, zda se jedná o hardwarové opravy, softwarovou optimalizaci nebo pravidelnou údržbu, jsme zde, abychom vám pomohli. Důvěřujte našemu týmu odborníků, kteří se vždy snaží najít nejlepší řešení přizpůsobené vašim individuálním potřebám.

  • 18 Zář 2024

    Aktualizace Money S3 2025

    Zjistěte vše o nejnovější aktualizaci ekonomického systému Money S3 pro rok 2025. Tato aktualizace přináší řadu zásadních novinek a vylepšení, které vám pomohou efektivněji spravovat vaše finance.

Archív