0 Kč

Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi

Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.

  • EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
  • Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
  • Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
  • Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
  • Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
  • Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu

EET účtenka

EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:

  • fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
  • bezpečnostní kód poplatníka
  • označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
  • označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
  • celkovou částku tržby
  • a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu

Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.

Vzorová EET účtenka

Nákupní doklad o koupi

Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:

  • datum uskutečnění prodeje
  • označení či popis zboží
  • jeho kupní cenu
  • identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
  • identifikační číslo (IČ)
  • jeho sídlo
  • údaj o tom, že prodávané zboží je použité
  • nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny

Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.

Daňový doklad

Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:

  • Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
  • Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
  • Daňové identifikační číslo (DIČ)
  • Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
  • Datum vystavení
  • Evidenční číslo dokladu
  • Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby

Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!

Účtenka podle Živnostenského zákona

Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):

  • označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
  • identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
  • datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
  • druh zboží nebo služby
  • cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak

Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).

Dohledový orgán Živnostenský úřad.

Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?

Jednu, v extrémním případě i tři.

Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?

EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.

Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.

Elektronické účtenky

Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.

Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.

Finanční správa ČR k tomu doslova říká:

Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.

Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty

Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf

Pole s hvězdičkou * jsou povinná.

Přidat komentář

Přehled komentářů

  • vydání účtenky

    17. 1. 2023 9:55:00 | Eva

    Dobrý den,
    prodávám potraviny a chtěla jsem se zeptat, jsem povinna vydávat účtenku každému zákazníkovi i bez jeho vyžádání? Většina ji na místě zahodí.
    Samozřejmě, pokud by oni požádal, ráda ji vytisknu.
    Děkuji za odpověd.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: vydání účtenky

      17. 1. 2023 11:26:57 | Libor Jiránek

      Dobrý den, povinnost vystavit účtenku obratem a předat zákazníkovi před přijetím platby skončila zrušením zákona o EET. Doporučuji se ale každého zákazníka před ukončením prodeje na vytištění účtenky zeptat. Některé pokladní systémy umí i tzv. mikroúčtenku, což je asi 2 cm proužek papíru.

      Odpovědět

  • učet

    14. 1. 2023 1:26:07 | Tomáš

    Dobrý den ,chtěl bych se zeptat ,mám ve smlouvě o poskytování služeb, že mi mají posílat na email účtenku ,ale každý 3. měsíc mi nechodí. Jsem povinen zaplatit za nedodané účtenky platit?
    Jelikož mi začli vyhrožovat soudy a exekucí . A když jsem se ptal kdy mi dodají účty tak je to nezajímalo. Děkuji za Vaši odpověd'.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: učet

      14. 1. 2023 21:18:15 | Libor Jiránek

      Dobrý den, záleží na více okolnostech, např. jestli máte platební údaje uvedené ve smlouvě, nebo ne, jestli jste podnikatel, nebo soukromá osoba, apod. Pokud jste soukromá osoba, doporučuji se obrátit s dotazem na ČOI, dTest, SOS, nebo některou z bezplatných právních poraden.

      Odpovědět

  • Povinnost vystavit fakturu

    5. 12. 2022 21:12:00 | Michal

    Dobrý den, plánujeme provozovat vzdělávací on-line kurzy na základě volné živnosti. Máme povinnost po objednání kurzu zákazníkem a platbě kurzu převodem na účet vydávat fakturu nebo nějaký doklad zákazníkovi? Nebo tuto povinnost máme jen tehdy, pokud si zákazník doklad vyžádá. Předem děkujeme za Vaši odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Povinnost vystavit fakturu

      6. 12. 2022 11:10:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, dle mého názoru minimálně máte povinnost takovýto příjem bez zbytečného odkladu zaevidovat. Tzn. že následné předání (fyzicky, nebo elektronicky) dokladu zákazníkovi je již jen formalita, kterou můžete vyřešit okamžitě na místě, nebo okamžitě po požádání. Doporučuji platební terminál FiskalPro N3 (https://www.jiranek.cz/produkt/fiskalpro-n3/), který malý a přenosný a umí jak okamžitě zaevidovat hotovostní transakci, tak přijímat platby kartou a ihned k transakci vytisknout pro zákazníka doklad. Terminál můžete mít teď zdarma, má vestavěný akumulátor a internet, takže jej můžete používat kdekoli v terénu. Na konci měsíce si vytisknete závěrku a tu zaúčtujete. Pro platbu předem umí ekonomické systémy vystavovat zálohové faktury s platebním QR kódem, kterou zákazníkovi pošlete, ten ji uhradí a vy k ní v ekonomickém systému vytvoříte daňový doklad, který můžete zákazníkovi opět rovnou z ekonomického systému zákazníkovi poslat. Vystavit daňový doklad máte ze zákona povinnost do 14 dní od přijetí platby. 

      Odpovědět

  • nárok na účtenku

    22. 11. 2022 13:54:44 | Pavel

    Dobrý den,
    v únoru jsem byl ubytován na horách. Platba nad 10.000,- O účtenku (fakturu) jsem si nepožádal v době pobytu. Nyní potřebuji účtenku vystavit zpětně. Ubytování však tvdí, že už to není možné. Je nějaká lhůta v které mám na vystavení nárok? Děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: nárok na účtenku

      22. 11. 2022 15:01:32 | Libor Jiránek

      Dobrý den, každý ekonomický subjekt má zákonné povinnosti uchovávat dokumenty po určitou dobu. Vy doklad nežádáte vystavit zpětně, ale žádáte o jeho kopii a každý poctivý podnikatel, který nemá nepořádek ve své evidenci (nebo nekrátí tržby) by měl umět takovýto doklad dohledat. Pokud je to faktura a jsou na ní vaše údaje, tak v tom ze svého pohledu nevidím vůbec žádný problém. Kdyby to byla účtenka z nějakého obchodu, kde jich mají stovky denně, tak bych to pochopil. Lhůta na vystavení je hned v okamžiku daňového plnění, v některých případech nejdéle do 14 dní. Ale jak jsem již uvedl, žádejte o kopii vašeho dokladu.

      Odpovědět

  • doklad

    29. 9. 2022 17:28:58 | Šárka

    Dobrý den, mám dotaz. Začínám prodávat své výrobky přes internet. Jsem fyzická osoba s IČ. Na své klientky mám jen jméno, příjmení, email a telefon, protože posílám přes zásilkovnu a tak jejich adresu nemám. Jaký doklad musím vystavit, klasickou fakturu? A když nemám jejich adresu?
    Děkuji
    Šárka

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: doklad

      30. 9. 2022 13:32:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, fakturu můžete vystavit i bez adresy zákazníka.

      Odpovědět

  • Dotaz

    16. 2. 2022 20:41:49 | Petra

    Dobrý den, dnes jsem tankovala za 1 349,80 Kč, dostala jsem doklad na 1351 Kč, což mě zarazilo. Na dokladu byl účtován tisk 1 Kč. Je ze zákona možné platit za tisk Eet dokladu?
    Děkuji P.

    Odpovědět

  • Není uctenka k objednávce jidla

    26. 11. 2021 17:01:01 | Damejidlo

    Dobrý den, objednal jsem si přes portál Damejidlo 5x pizzu z pizzerie Ristorante Fabiano. Jidlo doručeno, ale chyběla uctenka. Na mou zadost o uctenku přišla odpověď, ze na to má restaurace čas týden. Dnes jsou to již dva týdny a uctenka mi stále nepřišla. Dá se proti tomu nějak bránit? Má restaurace povinnost vydat mi účet?
    Moc dekuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Není uctenka k objednávce jidla

      26. 11. 2021 17:18:42 | Libor Jiránek

      Dobrý den, optejte se prosím dle jakého zákona mají na vystavení účtenky týden. Já takový neznám. Dle mého názoru Vám musí prodávající vystavit platný daňový (fakturu), nebo zjednodušený daňový doklad (paragon) ihned při úhradě a převzetí zboží. Seriózní prodejce vám vystaví účtenku automaticky ihned, nebo se vás minimálně při prodeji zeptá, jestli ji chcete vystavit. Jak se proti tomu bránit vám poradí asi jedině ČOI (má dohled nad Zákonem na ochranu spotřebitele), nebo Živnostenský úřad (má dohled nad Živnostenským zákonem).

      Odpovědět

  • nevydali mi zadni doklad

    7. 3. 2021 16:19:25 | Evzen

    Nakupoval u KFC terminalu, po zaplaceni nevytiskla se zadna uctenka. Po te co mi prinesla holka z personalu taska s nakupem/ s to co jsem objednal/ rekla ze v terminalu dosel papir a uctenku ne dostanu. Pokud to opravdu chci musim pockat par hodin. A jeste mi rekla ze uctenky muzou vydavat az do 48 hodin po prodeje zbozi /v ripade idlo/. Je to tak, nebo ?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: nevydali mi zadni doklad

      8. 3. 2021 10:54:14 | Libor Jiránek

      Dobrý den pane Evžene. Vás, jako zákazníka to nemusí vůbec zajímat, nejaký došlý papír v tiskárně. Vy máte nárok na řádný doklad, vytištěnou účtenku hned při platbě. Pokud jim došel papír v tiskárně a nemají ho, tak ať vám napíšou paragon v ruce.

      Odpovědět

Novinky

  • 20 Úno 2025

    Money S3 verze 25.200

    Money S3 verze 25.200 přináší komplexní legislativní podporu, zahrnující všechny aktuální právní předpisy. Tato verze navíc poskytuje přímé napojení na služby Raiffeisenbank, což usnadňuje bankovní transakce a správu financí.

  • 12 Úno 2025

    Servis PC, notebooků a serverů v Táboře

    V dnešní době je spolehlivý a funkční počítač klíčový pro bezproblémové fungování jak domácností, tak firem. V Táboře nabízíme komplexní služby v oblasti servisu PC, notebooků a serverů, které zahrnují opravy, údržby a preventivní údržby počítačů s operačním systémem Windows. Naším cílem je zajistit, aby vaše zařízení byla vždy v optimálním stavu a připravena k použití. Kromě běžného servisu se specializujeme také na odvirování, které je nezbytné pro ochranu vašich dat a zajištění bezpečného provozu počítače. Svěřte své zařízení do rukou profesionálů a zajistěte mu tu nejlepší péči.

  • 02 Úno 2025

    Fotomaker - průkazová fotografie

    Průkazové fotografie jsou klíčové pro většinu osobních a oficiálních dokumentů, jako jsou pasy, občanské průkazy nebo řidičské průkazy. Ve FOTOmaker Tábor se zaměřujeme na to, aby vaše průkazová fotografie splňovala všechny potřebné normy a zároveň vypadala co nejlépe. Naše studio je vybaveno moderními technologiemi a profesionálními fotografy, kteří se postarají o to, aby všechny fotografie byly vysoce kvalitní a přesně odpovídaly potřebným standardům. Přijďte k nám a zajistěte si fotografie, které splní všechna kritéria pro vaše dokumenty.

  • 20 Led 2025

    Registrační pokladny bez paušálu

    Registrační pokladny bez paušálu představují moderní a flexibilní řešení pro podnikatele, kteří chtějí mít plnou kontrolu nad svými náklady. Tyto pokladny umožňují podnikům využívat všechny potřebné funkce bez nutnosti platit měsíční poplatky, což je ideální zejména pro malé a střední podniky, které hledají způsoby, jak optimalizovat své provozní náklady. Registrační pokladny bez paušálu obvykle nabízejí základní funkce, jako jsou správa prodeje, evidence skladových zásob, tisk účtenek a možnost integrace s dalšími systémy. Tento model přináší podnikatelům svobodu v používání pokladního systému bez dlouhodobých finančních závazků.

  • 15 Led 2025

    Server pro Money S3

    Money S3 je pokročilý ekonomický software, který zahrnuje řadu funkcí určených k usnadnění správy obchodních procesů. Tento systém je ideální pro malé a střední podniky, které chtějí efektivně řídit své účetnictví, fakturaci a skladové hospodářství. Money S3 je navržen tak, aby jeho uživatelské rozhraní bylo přívětivé a snadno použitelné, což umožňuje rychlejší školení nových uživatelů. Kromě toho podporuje širokou škálu integrací a přizpůsobení, což umožňuje podnikům přizpůsobit systém jejich specifickým potřebám a pracovním postupům. Přitom je důležité poznamenat, že Money S3 je neustále aktualizován, aby odpovídal aktuálním legislativním požadavkům a technologickým trendům, což zajišťuje jeho dlouhodobou provozní efektivitu a spolehlivost.

  • 12 Led 2025

    Jak vybrat registrační pokladnu

    Při výběru registrační pokladny je důležité zvážit několik klíčových faktorů, které mohou ovlivnit funkčnost a efektivitu vašeho podnikání. Nejdříve je třeba zvážit velikost vaší provozovny a množství transakcí, které denně provádíte. Menší podniky mohou potřebovat jednoduchou pokladnu s omezenými funkcemi, zatímco větší podniky s vysokým objemem prodejů a více zaměstnanci mohou vyžadovat sofistikovanější systémy. Dalším důležitým aspektem je přítomnost funkcí, které pokladna nabízí. Je vhodné zkontrolovat, zda umožňuje integraci s vaším účetním softwarem, skladovým systémem nebo e-shopem. Dále je třeba se zajímat o možnost generování různých typů reportů a analýz, které vám pomohou sledovat prodeje a výkonnost. Zvažte také náklady na pořízení a provoz registrační pokladny, včetně možnosti případných dodatečných poplatků za aktualizace či údržbu. A nakonec, důležitost hraje také podpora a servis poskytovaný výrobcem nebo dodavatelem pokladny – rychlá a efektivní technická podpora může být klíčová pro minimalizaci provozních výpadků.

  • 09 Led 2025

    Platební terminály

    Platební terminály jsou technologické zařízení, které umožňují obchodníkům přijímat bezhotovostní platby od zákazníků. Tyto terminály přijímají platby pomocí debetních a kreditních karet, ale také elektronických peněženek, jako jsou Google Pay nebo Apple Pay. Výhodou platebních terminálů je rychlost a pohodlí transakcí, snížení nutnosti manipulace s hotovostí a zvýšení bezpečnosti díky moderním šifrovacím technologiím. Terminály jsou běžné v kamenných obchodech, restauracích a dalších maloobchodních místech, ale také u mobilních či online podnikatelů.

  • 16 Pro 2024

    Cloudový fakturační systém iDoklad

    Cloudový fakturační systém iDoklad je navržen tak, aby nabízel komplexní a uživatelsky přívětivé prostředí pro správu finančních procesů. Je ideální volbou pro podnikatele a malé firmy, které chtějí mít své faktury a účetnictví pod kontrolou, bez zbytečné administrativní zátěže. iDoklad umožňuje snadno vytvářet, odesílat a archivovat faktury, sledovat platby a spravovat daňové povinnosti. Díky jeho cloudové infrastruktuře máte přístup ke svým datům kdykoliv a odkudkoliv, což zajišťuje flexibilitu a efektivitu vaší práce. Rovněž integrace s dalšími účetními systémy a bankami usnadňuje automatizaci mnoha běžných úkonů.

  • 12 Říj 2024

    Servis PC, notebooků a serverů

    Poskytujeme širokou škálu servisních služeb pro vaše počítače, notebooky a servery. Naše dlouholeté zkušenosti nám umožňují efektivně řešit jakékoli technické problémy, na které můžete narazit. Bez ohledu na to, zda se jedná o hardwarové opravy, softwarovou optimalizaci nebo pravidelnou údržbu, jsme zde, abychom vám pomohli. Důvěřujte našemu týmu odborníků, kteří se vždy snaží najít nejlepší řešení přizpůsobené vašim individuálním potřebám.

  • 18 Zář 2024

    Aktualizace Money S3 2025

    Zjistěte vše o nejnovější aktualizaci ekonomického systému Money S3 pro rok 2025. Tato aktualizace přináší řadu zásadních novinek a vylepšení, které vám pomohou efektivněji spravovat vaše finance.

Archív