0 Kč

Kdy a jaký doklad je prodávající povinen vystavit zákazníkovi

Jedna účtenka, nazývaná též paragon, nebo zjednodušený daňový doklad, malý kousek papíru, ale málokdo si dokáže představit, jak je to složitý dokument a musí být vystaven v souladu hned se šesti zákony.

  • EET účtenka (podle Zákona o evidenci tržeb)
  • Doklad o koupi (podle Zákona o ochraně spotřebitele)
  • Daňový doklad (podle Zákona o DPH)
  • Povinnost vystavit zákazníkovi účtenku (podle Živnostenského zákona)
  • Zákon č. 539/1992 Sb., §39 odst. 2, Puncovní zákon
  • Zákon 307/2013 Sb., o povinném značení lihu

EET účtenka

EET účtenka není plnohodnotný doklad, který splňuje všechny náležitosti dokladu o koupi pro spotřebitele. EET účtenka musí obsahovat:

  • fiskální identifikační kód (nebo podpisový kód pokladny, pokud zrovna nejde internet)
  • bezpečnostní kód poplatníka
  • označení provozovny, v níž je tržba uskutečněna
  • označení pokladního zařízení, na němž je tržba evidována
  • pořadové číslo účtenky
  • datum a čas (v sekundách) přijetí tržby (nebo vystavení účtenky, pokud byla vystavena dříve)
  • celkovou částku tržby
  • a zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu

Dle § 18 odst. 1 písm. b) a § 20 zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb. Dohledovým orgánem je Finanční správa ČR a Celní správa.

Vzorová EET účtenka

Nákupní doklad o koupi

Vystavuje se na žádost a pro potřeby zákazníka, aby věděl, kdo, kde, kdy, co a za kolik mu prodal. Doklad musí obsahovat:

  • datum uskutečnění prodeje
  • označení či popis zboží
  • jeho kupní cenu
  • identifikační údaje prodávajícího (jméno a příjmení živnostníka, nebo název prodávajícího, jde-li o obchodní společnost)
  • identifikační číslo (IČ)
  • jeho sídlo
  • údaj o tom, že prodávané zboží je použité
  • nebo trpí vadou, pro kterou byla poskytnuta sleva z kupní ceny

Dle § 16 a § 24 odst. 7 písm. q) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Dohledovým orgánem je Česká obchodní inspekce.

Daňový doklad

Pokud je prodejce plátce DPH, musí vystavit zákazníkovi na požádání i daňový doklad. Jde-li o cenu nižší, než 10tis. Kč, pak stačí zjednodušený daňový doklad a ten musí obsahovat:

  • Jméno a příjmení, nebo název prodávajícího
  • Jeho sídlo, nebo adresa provozovny
  • Daňové identifikační číslo (DIČ)
  • Cenu včetně sazby DPH, nebo sdělení, že jde o plnění osvobozené od DPH
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP)
  • Datum vystavení
  • Evidenční číslo dokladu
  • Rozsah a předmět plnění (název zboží, služby

Důe § 29 a násl. Zákona o DPH. POZOR! Pokud tyto náležitosti uvedete a nejste plátce DPH, tak musíte podat přiznání a daň státu odvést, ale příjemce si nemůže uplatnit odpočet na vstupu!

Účtenka podle Živnostenského zákona

Podnikatel je povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno (§ 31 odst. 14):

  • označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením
  • identifikačním číslem osoby (bylo-li přiděleno)
  • datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby
  • druh zboží nebo služby
  • cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak

Pokud odmítnete na žádost zákazníka vydat doklad o prodeji zboží, nebo poskytnutí služby, nebo neuvedete zákonem stanované údaje, dopouštíte se přestupku podle § 62 odst. 1 písm. r).

Dohledový orgán Živnostenský úřad.

Kolik tedy vlastně dostane zákazník účtenek při nákupu?

Jednu, v extrémním případě i tři.

Dostanu účtenku automaticky, nebo na požádání?

EET účtenka musí být vystavena automaticky a před přijetím evideované tržby a umístěna do zóny zákazníka, aby s ní mohl volně manipulovat. Doklad o koupi a Daňový doklad prodejce vystaví na požádání.

Se dvěmi účtenkami se nejčastěji setkáte v trafikách, které tisknou "malou" EET miniúčtenku, která odpovídá náležitostem dle Zákona o evidenci tržeb a na požádání Vám prodejce vytiskne "velkou účtenku". Je to hned ze dvou důvodů. Rychlost obsluhy a úspora papíru.

Elektronické účtenky

Elektronická účtenka byla původně určena pro elektronické obchody, když měly ještě povinnost evidovat tržby hrazené platební kartou. V dnešní době se tak s ní setkáte u těchto obchodů spíše už jen v souvislosti s dárkovými poukazy a šeky.

Některé pokladní systémy využily možnost vystavovat elektronické účtenky i při běžném kontaktu se zákazníkem v obchodě. V takovémto případě si musí obchodník vyžádat nejprve souhlas zákazníka s vystavením elektronické účtenky. Finanční správa se však nestaví k tomuto způsobu vystavování účtenek pozitivně.

Finanční správa ČR k tomu doslova říká:

Přestože z výše uvedeného vyplývá, že vystavení účtenky v elektronické formě je obecně možné, musí dle názoru Finanční správy v případě, kdy jsou oba aktéři transakce (zákazník a poplatník) fyzicky přítomni, na základě volby zákazníka, vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů, vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty.

Finanční správa upozorňuje, že případné vystavení elektronické účtenky zákazníkům, kteří o tuto formu vystavení účtenky neprojeví zájem, by představovalo obcházení smyslu ZoET a diskriminaci těch zákazníků, kteří nemají možnost nebo schopnost převzít účtenku v elektronické formě. Pokud Finanční správa v rámci kontrolní činnosti zjistí vystavování účtenky v rozporu s vůlí zákazníka, bude takové jednání považovat za situaci, kdy účtenka nebyla vystavena v souladu se ZoET a při udělení pokuty bude takové porušení povinností možné vyhodnotit jako porušení povinností vykazující vysokou míru závažnosti, což bude mít zásadní vliv na výši udělené pokuty

Celé znění zde: Elektronická účtenka.pdf

Pole s hvězdičkou * jsou povinná.

Přidat komentář

Přehled komentářů

  • učet

    14. 1. 2023 1:26:07 | Tomáš

    Dobrý den ,chtěl bych se zeptat ,mám ve smlouvě o poskytování služeb, že mi mají posílat na email účtenku ,ale každý 3. měsíc mi nechodí. Jsem povinen zaplatit za nedodané účtenky platit?
    Jelikož mi začli vyhrožovat soudy a exekucí . A když jsem se ptal kdy mi dodají účty tak je to nezajímalo. Děkuji za Vaši odpověd'.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: učet

      14. 1. 2023 21:18:15 | Libor Jiránek

      Dobrý den, záleží na více okolnostech, např. jestli máte platební údaje uvedené ve smlouvě, nebo ne, jestli jste podnikatel, nebo soukromá osoba, apod. Pokud jste soukromá osoba, doporučuji se obrátit s dotazem na ČOI, dTest, SOS, nebo některou z bezplatných právních poraden.

      Odpovědět

  • Povinnost vystavit fakturu

    5. 12. 2022 21:12:00 | Michal

    Dobrý den, plánujeme provozovat vzdělávací on-line kurzy na základě volné živnosti. Máme povinnost po objednání kurzu zákazníkem a platbě kurzu převodem na účet vydávat fakturu nebo nějaký doklad zákazníkovi? Nebo tuto povinnost máme jen tehdy, pokud si zákazník doklad vyžádá. Předem děkujeme za Vaši odpověď.

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Povinnost vystavit fakturu

      6. 12. 2022 11:10:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, dle mého názoru minimálně máte povinnost takovýto příjem bez zbytečného odkladu zaevidovat. Tzn. že následné předání (fyzicky, nebo elektronicky) dokladu zákazníkovi je již jen formalita, kterou můžete vyřešit okamžitě na místě, nebo okamžitě po požádání. Doporučuji platební terminál FiskalPro N3 (https://www.jiranek.cz/produkt/fiskalpro-n3/), který malý a přenosný a umí jak okamžitě zaevidovat hotovostní transakci, tak přijímat platby kartou a ihned k transakci vytisknout pro zákazníka doklad. Terminál můžete mít teď zdarma, má vestavěný akumulátor a internet, takže jej můžete používat kdekoli v terénu. Na konci měsíce si vytisknete závěrku a tu zaúčtujete. Pro platbu předem umí ekonomické systémy vystavovat zálohové faktury s platebním QR kódem, kterou zákazníkovi pošlete, ten ji uhradí a vy k ní v ekonomickém systému vytvoříte daňový doklad, který můžete zákazníkovi opět rovnou z ekonomického systému zákazníkovi poslat. Vystavit daňový doklad máte ze zákona povinnost do 14 dní od přijetí platby. 

      Odpovědět

  • nárok na účtenku

    22. 11. 2022 13:54:44 | Pavel

    Dobrý den,
    v únoru jsem byl ubytován na horách. Platba nad 10.000,- O účtenku (fakturu) jsem si nepožádal v době pobytu. Nyní potřebuji účtenku vystavit zpětně. Ubytování však tvdí, že už to není možné. Je nějaká lhůta v které mám na vystavení nárok? Děkuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: nárok na účtenku

      22. 11. 2022 15:01:32 | Libor Jiránek

      Dobrý den, každý ekonomický subjekt má zákonné povinnosti uchovávat dokumenty po určitou dobu. Vy doklad nežádáte vystavit zpětně, ale žádáte o jeho kopii a každý poctivý podnikatel, který nemá nepořádek ve své evidenci (nebo nekrátí tržby) by měl umět takovýto doklad dohledat. Pokud je to faktura a jsou na ní vaše údaje, tak v tom ze svého pohledu nevidím vůbec žádný problém. Kdyby to byla účtenka z nějakého obchodu, kde jich mají stovky denně, tak bych to pochopil. Lhůta na vystavení je hned v okamžiku daňového plnění, v některých případech nejdéle do 14 dní. Ale jak jsem již uvedl, žádejte o kopii vašeho dokladu.

      Odpovědět

  • doklad

    29. 9. 2022 17:28:58 | Šárka

    Dobrý den, mám dotaz. Začínám prodávat své výrobky přes internet. Jsem fyzická osoba s IČ. Na své klientky mám jen jméno, příjmení, email a telefon, protože posílám přes zásilkovnu a tak jejich adresu nemám. Jaký doklad musím vystavit, klasickou fakturu? A když nemám jejich adresu?
    Děkuji
    Šárka

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: doklad

      30. 9. 2022 13:32:00 | Libor Jiránek

      Dobrý den, fakturu můžete vystavit i bez adresy zákazníka.

      Odpovědět

  • Dotaz

    16. 2. 2022 20:41:49 | Petra

    Dobrý den, dnes jsem tankovala za 1 349,80 Kč, dostala jsem doklad na 1351 Kč, což mě zarazilo. Na dokladu byl účtován tisk 1 Kč. Je ze zákona možné platit za tisk Eet dokladu?
    Děkuji P.

    Odpovědět

  • Není uctenka k objednávce jidla

    26. 11. 2021 17:01:01 | Damejidlo

    Dobrý den, objednal jsem si přes portál Damejidlo 5x pizzu z pizzerie Ristorante Fabiano. Jidlo doručeno, ale chyběla uctenka. Na mou zadost o uctenku přišla odpověď, ze na to má restaurace čas týden. Dnes jsou to již dva týdny a uctenka mi stále nepřišla. Dá se proti tomu nějak bránit? Má restaurace povinnost vydat mi účet?
    Moc dekuji

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: Není uctenka k objednávce jidla

      26. 11. 2021 17:18:42 | Libor Jiránek

      Dobrý den, optejte se prosím dle jakého zákona mají na vystavení účtenky týden. Já takový neznám. Dle mého názoru Vám musí prodávající vystavit platný daňový (fakturu), nebo zjednodušený daňový doklad (paragon) ihned při úhradě a převzetí zboží. Seriózní prodejce vám vystaví účtenku automaticky ihned, nebo se vás minimálně při prodeji zeptá, jestli ji chcete vystavit. Jak se proti tomu bránit vám poradí asi jedině ČOI (má dohled nad Zákonem na ochranu spotřebitele), nebo Živnostenský úřad (má dohled nad Živnostenským zákonem).

      Odpovědět

  • nevydali mi zadni doklad

    7. 3. 2021 16:19:25 | Evzen

    Nakupoval u KFC terminalu, po zaplaceni nevytiskla se zadna uctenka. Po te co mi prinesla holka z personalu taska s nakupem/ s to co jsem objednal/ rekla ze v terminalu dosel papir a uctenku ne dostanu. Pokud to opravdu chci musim pockat par hodin. A jeste mi rekla ze uctenky muzou vydavat az do 48 hodin po prodeje zbozi /v ripade idlo/. Je to tak, nebo ?

    Odpovědět | Skrýt odpovědi

    • Re: nevydali mi zadni doklad

      8. 3. 2021 10:54:14 | Libor Jiránek

      Dobrý den pane Evžene. Vás, jako zákazníka to nemusí vůbec zajímat, nejaký došlý papír v tiskárně. Vy máte nárok na řádný doklad, vytištěnou účtenku hned při platbě. Pokud jim došel papír v tiskárně a nemají ho, tak ať vám napíšou paragon v ruce.

      Odpovědět

Novinky

  • 12 Říj 2024

    Servis PC, notebooků a serverů

    Poskytujeme širokou škálu servisních služeb pro vaše počítače, notebooky a servery. Naše dlouholeté zkušenosti nám umožňují efektivně řešit jakékoli technické problémy, na které můžete narazit. Bez ohledu na to, zda se jedná o hardwarové opravy, softwarovou optimalizaci nebo pravidelnou údržbu, jsme zde, abychom vám pomohli. Důvěřujte našemu týmu odborníků, kteří se vždy snaží najít nejlepší řešení přizpůsobené vašim individuálním potřebám.

  • 18 Zář 2024

    Aktualizace Money S3 2025

    Zjistěte vše o nejnovější aktualizaci ekonomického systému Money S3 pro rok 2024. Tato aktualizace přináší řadu zásadních novinek a vylepšení, které vám pomohou efektivněji spravovat vaše finance.

  • 06 Zář 2024

    Certifikovaný profesionál Money S3 2024

    S hrdostí oznamuji, že jsem po čtyřiadvacáté úspěšně složil certifikační zkoušku Money S3. Tento milník je důkazem mého trvalého závazku a hlubokého porozumění v oblasti účetního softwaru Money S3. Každá zkouška představuje náročný test znalostí a dovedností, a jsem rád, že jsem opět prokázal své schopnosti a odbornost. Úspěch v tomto testu mě motivuje k dalšímu profesnímu růstu a zdokonalování se v oblasti účetnictví a finančního řízení.

  • 23 Čec 2024

    AKCE! Do 2. 8. 2024 sleva 50% na Money S3

    Pro všechny účetní a firmy přichází jedinečná příležitost získat přední účetní software Money S3 za poloviční cenu

  • 20 Čec 2024

    Novinky v ekonomickém systému Money S3

    Money S3, populární účetní software ve střední Evropě, pravidelně prochází aktualizacemi a vylepšeními, které přinášejí uživatelům nové funkcionality a zvýšenou bezpečnost

  • 28 Dub 2023

    Money S3 a Gmail

    Snažíte se odesílat doklady z Money S3 přes Gmail, ale ten vám neustále hlásí chybu ověření? Chyba není v přihlašovacím jménu, ani heslu. 

  • 18 Úno 2023

    Jak poslat velké soubory emailem

    Jednoduše na email odešlete soubory až do velikosti 5 GB. Bez registrace a zdarma pomocí e-mailu nebo zabezpečeného odkazu. 

  • 03 Pro 2022

    Aktualizace Money S3 2023

    Opět se nám blíží nový rok a je nejvyšší čas na předplatné aktualizací Money S3 na další rok, aby váš přechod na nový účetní rok proběhl hladce

  • 23 Lis 2022

    Napojení pokladny Euro 150 na Pohodu

    Protože nikde nenajdete návod jak napojit pokladnu Euro 150 TEi Flexy na Pohodu, vytvořil jsem pro vás návod se screenshoty.

  • 20 Říj 2022

    Jak přepnout pokladnu Euro 150 do režimu bez EET?

    Pro správné nastavení je potřeba dodržet tento postup.

Archív